Szkoła z internatem dla dzieci niesłyszących i niedosłyszących. Oferta edukacyjna Ośrodka jest skierowana do dzieci z wadami słuchu, z zaburzeniami mowy typu afazja i alalia oraz dzieci autystycznych i z Zespołem Aspergera. Przyjęcia do szkół działających w Ośrodku odbywają się przez cały rok szkolny w miarę posiadanych miejsc.
Nasza oferta edukacyjna dostosowana jest do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów:
- nauka mowy i odczytywania mowy z ust
- zajęcia logopedyczne
- usprawnianie resztek słuchu
- nauka alternatywnych sposobów porozumiewania się dla uczniów z
trudnościami w opanowaniu mowy dźwiękowej
- metody kształcenia zapewniające wszechstronny rozwój ucznia (metoda
ośrodków pracy, metoda Weroniki Sherbourne, elementy metod Dennisona,
Knillów, Montesori)
Uczniowie naszego ośrodka to: dzieci niesłyszące, dzieci z afazją, dzieci niesłyszące o obniżonej w różnym stopniu sprawności intelektualnej oraz dzieci z cechami autystycznymi.
Kładziemy szczególny nacisk na nabywanie i rozwijanie umiejętności mówienia i odczytywania mowy z ust. W uczeniu naszych uczniów czytania i pisania wykorzystujemy skuteczne sposoby potwierdzone badaniami naukowymi oraz praktyką pedagogiczną. W nauce czytania opieramy się na metodzie symultaniczno – sekwencyjnej prof. J. Cieszyńskiej. Metoda ta pozwala przygotować dziecko do czytania tekstów ze zrozumieniem i w sposób usystematyzowany kształtuje jego system językowy.
W procesie nauczania porozumiewania się
z otoczeniem tych uczniów, którzy
z powodu dodatkowych zaburzeń nie mogą nauczyć się mowy
i opanować systemu językowego, stosujemy
alternatywne sposoby porozumiewania się: język migowy, daktylografię, gesty, piktogramy, metodę ułatwionej komunikacji. Prowadzimy wychowanie słuchowe mające na celu wykorzystanie przez dziecko resztek słuchu do rozpoznawania dźwięków otoczenia,
w tym dźwięków mowy.
Zajęcia edukacyjne prowadzone są w klasach i zespołach o małej liczebności uczniów, co umożliwia skuteczne z pedagogicznego punktu widzenia i zindywidualizowane podejście do ucznia. W procesie organizacji zajęć stosujemy sprawdzone metody.
Zespół Diagnozy i Terapii Języka
Wspomaganie dzieci z zaburzona komunikacją językową. Obejmuje opieką dzieci od
0 do 8 lat z wadami słuchu i innymi deficytami rozwojowymi wpływającymi na opanowanie mowy. Oferuje zajęcia dla dzieci z całego kraju, badania audiometryczne i psychologiczne, indywidualny program terapii oraz konsultacje dla rodziców i ich czynny udział w zajęciach. Zespół udziela też porad merytorycznych przedszkolom, szkołom, placówkom, w których przebywają dzieci objęte opieką Zespołu.
Kadra
Nadrzędnym celem Specjalnego Ośrodka
Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących w Krakowie jest zapewnienie wychowankom takiego przygotowania ogólnego
i społecznego, aby byli zdolni do kontynuowania nauki
i prawidłowego funkcjonowania w rodzinie, środowisku
i społeczeństwie.
Jednym z podstawowych celów Ośrodka jest zapewnienie wychowankom takiego przygotowania intelektualnego
i społecznego aby byli oni zdolni do kontynuowania nauki
w szkołach ponadgimnazjalnych.
Cel ten jest realizowany poprzez:
- organizację procesu dydaktyczno - wychowawczego w szkole Ośrodka w sposób zapewniający wszechstronny rozwój wychowanków
- prowadzenie działalności wychowawczej w internacie
- prowadzenie różnych form działalności integracyjnej
Do stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju dzieci niesłyszących nasz Ośrodek może poszczycić się
świetnie wykwalifikowaną kadrą nauczycielską, logopedyczną, psychologiczną i pedagogiczną. Nauczyciele i wychowawcy tworzą optymalne warunki do zdobywania wiedzy
i umiejętności umożliwiających funkcjonowanie na dalszych etapach kształcenia.
- zapewniają odpowiednią opiekę oraz pomoc pedagogiczną, rewalidacyjną
i psychologiczną
- wyposażają ucznia w sprawności językowe umożliwiające pełne uczestnictwo w świecie kultury współczesnej.
Zaplecze Ośrodka
W Ośrodku uczniowie maja do dyspozycji:
- pracownie przedmiotowe: polonistyczną, języka angielskiego, historyczną, fizyczno-chemiczną, plastyczną, techniki, gospodarstwa domowego
- salę komputerową z dostępem do Internetu
- bilardowy uczniowski klub sportowy
- internat wraz z sypialniami, świetlicami
- gabinety: logopedyczne, relaksacyjne, lekarski
- salę gimnastyczną
- salę zajęć korekcyjnych
- siłownię
- boiska sportowe i plac zabaw
- jadalnię
- bibliotekę
- klub kulturalno-rozrywkowy "Tęczowy Koń" (wyposażony w stół bilardowy, "piłkarzyki", gry planszowe)
Ośrodek zapewnia:
- całodobową opiekę pedagogiczną w internacie (wraz z wyżywieniem)
- wysoko wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną zarówno w szkole jak
i w internacie (surdopedagodzy z przygotowaniem do nauki poszczególnych przedmiotów, logopedzi)
- zajęcia wyrównawcze, kompensacyjne i relaksacyjne
- pomoc logopedy, psychologa i pedagoga szkolnego
- wyjazdy na wycieczki dydaktyczne, integracyjne, "zielone szkoły"
- bezpłatne podręczniki
- naukę pływania
- zajęcia w licznych kołach zainteresowań (taneczne, teatralne, gimnastyki artystycznej,informatyczne, matematyczne, polonistyczne, historyczne, geograficzne)
- zajęcia sportowe (piłka nożna, koszykówka, lekkoatletyka, tenis stołowy, bilard sportowy, zajęcia na siłowni)
Internat
Nie może być dobrego kształcenia bez dobrego wychowania. Dlatego nie do przecenienia jest rola internatu w naszym Ośrodku. Internat w swych działaniach wychowawczych wspiera działania dydaktyczne. Lecz głównym zadaniem internatu jest nauka zachowań społecznych i rozwój zainteresowań wychowanków.
Wychowankowie uczą się: jak się bawić, uczyć i odpoczywać. Uczą się rywalizacji sportowej, współdziałania, pomocy innym, odpowiedzialności i dbania o wspólne dobro. Dzieci i młodzież mogą liczyć także na pomoc
w nauce. nauczyciele-wychowawcy są wykwalifikowaną kadrą, która nie tyko "dopilnuje" odrobienia zadań domowych, ale także wytłumaczy, pomoże w nauce, podzieli się swoją wiedza i doświadczeniem. Wśród wychowawców są pedagodzy dodatkowo wykształceni zarówno w przedmiotach humanistycznych jak i ścisłych.
W internacie bardzo prężnie działa: koło ekologiczne, koło plastyczne, teatralne, turystyczne, sportowe (sekcja koszykówki i bilarda).